Petržalka – największe bratysławskie osiedle – zyskała wreszcie kręgosłup komunikacyjny. W miejscu rezerwy pod planowane jeszcze w czasach Czechosłowacji metro puszczono tramwaj.
Nowa, ok. 4-kilometrowa trasa tramwajowa została otwarta 27 lipca. – Bratysława czekała dekady na uruchomienie swojego głównego systemu transportowego i to niesamowite, że udało nam się w niedzielę uruchomić tramwaj. Rezerwa terenowa przez lata dzieliła Petržalkę na dwie części. Połączenia poprzeczne Petržalki były w zasadzie tymczasowe. Dzięki temu projektowi nie tylko kończymy budowę tramwaju, ale także kończymy budowę miasta. Kończymy połączenia poprzeczne przez Petržalkę, ale co najważniejsze – zmieniamy jakość życia mieszkańców – mówi Matúš Vallo, burmistrz Bratysławy.
Do tej pory tramwaje kończyły na przystanku Jungmannova na początku Petržalki – ten odcinek trasy, przez Dunaj, otwarto w 2016 r. Teraz tramwaje dojeżdżają do pętli Južné mesto, która jest zlokalizowana sześć przystanków dalej – na końcu osiedla. Tramwaje linii 3 kursują co 2,5 min., a przejazd z pętli do przystanku Šafárikovo námestie w centrum zajmuje raptem 12 min. Szybki przejazd zapewniają priorytety.
– Mieszkańcy będą mogli dostać się z końca Petržałki do centrum miasta w 12 minut, co jest całkowitą zmianą paradygmatu dla dzielnicy. Nie tylko zmieniamy transport publiczny, ale także usprawniamy ruch rowerzystów, którzy będą mieli do dyspozycji 6 km nowych ścieżek rowerowych. Zmieniamy komfort pieszych, zasypując głębokie rowy w Petržalce i budując kilometry nowych chodników. Zmieniamy również komfort jazdy samochodów. Poszerzyliśmy, przenieśliśmy i wyremontowaliśmy drogi, stworzyliśmy nowe skrzyżowania, zbudowaliśmy cztery nowe mosty – mówi Matúš Vallo. Zaznacza zarazem, że po uruchomieniu linii będą trwały jeszcze prace wykończeniowe.
Duży nacisk położono na zieleń. To 22 tys. m2 rozchodnika w torowisko, 725 drzew i 4108 m2 krzewów w ramach nasadzeń kompensacyjnych oraz 1512 drzew i 7046 m2 krzewów w ramach nasadzeń dodatkowych.
Budowa tramwaju Petržalska rozpoczęła się jesienią 2021 roku. Trasa została wytyczona w rezerwie pod metro, którego budowę zatrzymano na przełomie lat 80. i 90. XX w. Kilka lat temu wyburzono niedokończone pozostałości po
projekcie kolei podziemnej. Inwestycja została współfinansowana ze środków unijnych (73 mln euro) i państwowych (8,6 mln euro).